Wednesday 20 December 2017

.باید ها و نباید ها در بازی پوکر

حفظ موقعیت روحی (جوگیر نشدن) 

یکی از مهمترین مسائل مطرح در بازی پوکر این است که وقتی در میز بازی کازینو یا آنلاینحضور دارید احساس قهرمان بودن به شما دست ندهد!! حتما شما هم به یاد میآرین که در میزی نشسته بودید و با چند خوش شانسی یا بازی خوب چیپ لیدر شده بودین اما به علت شرکت در تمام شرطبندی ها و اعتماد به نفس کاذب و رعایت نکردن اصول بازی به سرعت موقعیتتون رو از دست دادین و حتی بعد از آن به علت ناراحت بودن یا عصبی بودن آل این کردین و تمام!!!این یکی از نباید های مهم پوکره!!!جوگیر نشین حتی به شخصه بعضی روزها که تورنمنت مهمی شرکت میکنم بعضی جمله ها رو روی کاغذ مینویسم یکیشون همینه !!! 


نکته دوم 

یکی از باید های مهم در پوکر آنلاین که شاید ارزش اون به چشم نیاد یا اون رو مهم احساس نکنید نشان ندادن دست فولد شده است.لطفا کلا اگه این عادت رو ندارین از همین امروز این کار رو شروع کنید تا شاهد پیشرفتتون در بازی باشین شما با رعایت نکردن این موضوع به طور ناخودآگاه به حریفاتون فرجه داده و اونا رو به دید خوبی برای بازی خونی میرسونید پس لطفا کارت فولد شده رو هاید کنین !!! 

نکته سوم 

یکی از باید های دیگر حساس نکردن بازیکناست.پوکرباز قوی کسیه که از بازیکنا چیزی جز تجربه دست گذشته رو نگه نمیداره اما در هر سطح از بازی اگر خود شما هم جزو این گروه نیستید بازیکنانی هستند که به هر علتی روی این مسائل اشتباه میکنند و پیشنهاد من اینه که اگه حس کردین کسی روی شما حساس شده با چند ریز فولد این حساسیت رو از بین ببرید و اون بازیکن رو آماده کمین نهایی و ضربه سنگینتون کنید نه اینکه با صرف انرژی بیهوده با این گروه غیر حرفه ای مقابله به مثل کنین 

نکته چهارم 

یکی از نباید های دیگه ای که حتما تجربش رو داشتین بازی کردن در هنگامیه که عصبانی،ناراحت ،گرسنه،خسته و یا هر حس دیگه ای که راندمان فکر و ذهن رو پایین میآورد. لطفا لطفا لطفا این نکته رو خیلی جدی بگیرین مطمئن باشید اگه در هنگام ناراحتی بازی کنین راندمان کارتون خیلی پایین میاد!!!مطمئنا همه تجربه کردیم اما هنر، مقاومت درباره حس بازی کردنه در این زمانها لطفا فقط فری رول بازی کنین تا آروم شین پیشنهاد دیگه من خاموش کردن موبایلتون در بازیهای مهمه که مطمئنا کمکتون میکنه 

باید ها و نبایدها خیلی زیاده و برای پست اول به همین تعداد بسنده میکنیم. 

لازم دونستم این نکته رو بگم که بازی پوکر یک الگوریتم خشک نیست بلکه ترکیبیه از روانشناسی ،ریاضیات ،فلسفه و بسیاری علوم دیگر پس باید ها و نباید ها حتما ارتباطی با علوم خواهند داشت ،به این نکته دقت کنید که در بازی با الگوریتمی نا همگون برخورد میکنید که حدث زدن حرکات به یک یا دو عامل بستگی ندارد و به همین ترتیب تعداد این باید ها و نباید ها به طور صعودی افزایش پیدا میکنند اما مهم استفاده از تجارب انجام شده است و قاطعیت در تصمیمات. 


نکات پوکری

در بازیهایی که تعداد حریفهای دور میز زیاد نیست برای انتخاب دستهای شروع بازی زیاد مته به خشخاش نذارید

همینطور که در مراحل تورنمنت به پیش میرید، طبیعیه که در میزهایی بازی خواهید کرد که دیگه تعداد کسانی که روش بازی میکنن، مثل اول تورنمنت ۹ نفر و ۸ نفر نیست و تعداد کمتری بازیکن روی هر میز نشسته. خوب اینم معلومه که وقتی تعداد حریفها کمتر میشه بازیها اگرسیو تر میشه، پاتها کوچکتر میشه و نفرات درگیر هم کمتر میشن. شاید بهتر بود اینطور بگیم که چون نفرات درگیر کمتر میشن و پاتها کوچکتر، بازیها تهاجمی تر و خشن تر میشه. بنابراین به عنوان یک قاعده باید اینطور بگیم که با کم شدن تعداد نفرات، شما هم باید سعی کنید که اگرسیوتر بازی کنید تا شانس موفقیت خودتون رو در بازی بالا ببرید.

گاهی ممکنه براتون عجیب به نظر برسه که مثلا در میزی که ۴ نفر روش نشستن شما با یک دست ضعیف چطور ممکنه که اگرسیو بازی کنید!!!؟ دقت کنید که نکته دقیقا در همینه که علی رغم ضعیف بودن دست، شما نباید پا پس بکشید و باید به اگرسیو بازی کردنتون ادامه بدید. چرا که، حریفهای شما هم در رنج گسترده ای از دستها در حال بازی هستن. این موضوع هم بدیهیه که در این جملات، ” دست ضعیف” به معنی هر دست ضعیفی نیست. درواقع یک تناسبی وجود داره بین تعداد نفرات روی میز و دستهای قابل بازی در اون میز. مثلا شما در یک بازی هدز آپ، دستهایی که برای شروع بازی انتخاب میکنید، طبعا رنج بسیار وسیع تری از دستهایی که برای بازی ۸ نفره انتخاب میکنید داره.

شما در یک بازی ۸ نفره، ممکنه صبر کنید تا یک دست واقعا خوب گیرتون بیاد و باهاش درگیر بشید، اما وقتی در مراحل بالای تورنمنت روی میزی که غیر از خودتون فقط مثلا چهار نفر دیگه نشستن، دیگه نمیتونید و نباید اینقدر در انتخاب دست شروع بازی سخت گیر باشید. اصلا زیاد شدن سریع بلایندهای بازی هم به شما چنین اجازه ای نمیده. مثلا اگر بخواید بیست دست فولد کنید تا یک دست خیلی قوی گیرتون بیاد، یهو چشم باز میکنید میبینید بلایندها اینقدر بزرگ شدن که بیشتر چیپهای جلوتون رو از دست دادید! بطور خلاصه یک بار دیگه تکرار میکنم که در مراحل بالای تور، و در میزهای با تعداد نفرات کم، در انتخاب دست شروع بازی نباید سخت گیر باشید، یعنی کمی گشاد تر و لوس تر بازی کنید. همچنین باید و باید، در این مراحل اگرسیوتر هم بازی کنید.

هدز آپ – وقت قدرتنمایی بیشتر شماست

وقتی که موفق شدید همه حریفانتون رو حذف کنید وو به نفر آخر برسید، یعنی اینکه به مرحله فینال تورنمنت رسیدید. مرحله هدز آپ نهائی. بازی کردن در این فاز، به کلی با بازی در مراحل قبلی فرق داره و در ضمن اهمیت فوق العاده ای هم داره، چون علی رغم اینکه نفر دوم و حتی نفرات پایینتر هم جایزه میگیرن و به اصطلاح “کش” میکنن، اما فاصله جایزه نفر اول با نفر دوم اینقدر زیاده که اصلا جایزه دوم شدن به چشم نمیاد. این تفاوت و این اهمیت باعث میشه که حتی ارزش داشته باشه شما هزینه آموزش ویژه برای این بازیها رو بدید و جداگانه در این مورد تمرین و یادگیری داشته باشید.

در این مرحله باز هم ارزش چیپها کمتر میشه و بلایندها به شدت افزایش پیدا میکنه و شما باز هم مجبورید اگرسیوتر و اگرسیوتر بازی کنید و سعی کنید هرچه بیشتر قدرتنمایی کنید و برتری خودتون رو مثل پتک توی سر حریف بکوبید. اگر این کار رو نکنید، باید منتظر باشید که پتک حریف به سرتون فرود بیاد و همونجا پخش شید روی زمین!!

در این مرحله باز هم رنج دستهای شروع بازیتون رو باید وسیع تر کنید. دستی مثل Aو۵، در بازی ۸ نفره اصلا قابل بازی نیست ولی در بازی هدزآپ، یک دست قوی و خیلی خوب محسوب میشه.

تورنامنت ها و شروع به کار بازیکنان

تورنمنتهای پوکر یه راه خیلی خیلی خوب برای تازه کارهاست تا بدون اینکه بخوان ریسک زیادی از نظر مالی بکنن، وارد یک بازی جدی بشن و پوکر بازی کن و خوب یاد بگیرن. ضمن اینکه اگر بازی اصولی و درستی ارائه بدن و کمی هم شانس باهاشون یار باشه میتونن پول خوبی هم بعنوان جایزه تورنمنت بدست بیارن.

جان مایرنت که یک بازیکن حرفه ای هست، ۷ نکته پیشنهاد میده برای اینکه بتونید به سرعت کیفیت بازی خودتون در تورنمنت و نتیجه ای که در اون کسب میکنید رو بهبود و پیشرفت بدید. در ضمن این نکات سعی میکنه بینش کلی ای هم از این بازی به تازه کارها ارائه بده. ادامه مطلب رو بخونید تا این نکات رو ببینید و یاد بگیرید.

من چیپ دارم، پس هستم!

اولین چیزی که باید یادتون باشه اینه که استراتژی در تورنمنت به کلی با استراتژیهایی که در کش گیم استفاده میکنید فرق میکنه. مهمترین تفاوت اینه که در تورنمنت همه چیز در راستای اینه که شما چیپ هاتون رو از دست ندید و توی بازی باقی بمونید. اگر چیپ از دست بره، یعنی اینکه شما از بازی اوت شدید.

به همین دلیل هم هست که شما باید هرلحظه از بازی بدونید که چقدر چیپ جلوتون هست و این میزان با توجه به مقدار بلایند در اون لجظه چقدر عملا ارزش داره. ( یعنی اینکه شما وقتی بلایند بازی مثلا ۱ و ۲ هست، اگر ۱۰۰ دلار چیپ داشته باشید با وقتی که بلایند ۱۰ و ۲۰ هست، بدیهیه که ارزشش متفاوته– مترجم -) میزان چیپی که در هرلحظه از بازی دارید و ارزش اون، شیوه بازی شما رو در اون لحظه و در طول تورنمنت تعیین میکنه.

ارزش تبادل چیپ یا همون ارزش چیپ در مقایسه با میزان بلایند، چیزی هست که در تورنمنت ها خیلی مورد توجه بازیکن باید باشه و استراتژی شما رو تعیین میکنه. در ابتدای تورنمنت میزان چیپی که شما دارید در مقایسه با میزان بلایندها زیاده. یعنی ارزش چیپ در ابتدای تورنمنت بیشتره. همینطور که تورنمنت جلو میره با زیاد شدن مبلغ بلایندها، ارزش چیپ های شما هم کم میشه و تازه این جدای از چیپهایی هست که به احتمال قوی در طول بازی از دست میدید. هرچقدر که چیپ کمتری داشته باشید مجبور هستید که بیشتر فوکوس کنید روی حفاظت از چیپها و مجبور هستید که محتاط تر باشید و تلاشتون رو بیشتر کنید که میزان چیپ هاتون رو به یه حاشیه امن برسونید.

تورنمنت مثل جمعه بازار

یه جورایی میشه تورنمنت رو به جمعه بازار یا نمایشگاه کالا تشبیه کرد. اون اولش وقتی وارد میشید، توی جیبتون پول هست و هرکاری دلتون بخواد میتونید بکنید. هرچی دلتون بخواد میتونید بخرید، عوض بدل کنید و خوراکی بخرید، لباس بخرید و …. . یا اینکه هم اصلا زیاد دست توی جیبتون نکنید از دور ملت رو نگاه کنید که دارن توی سروکله هم میزنن. بعد همینطور که به سمت تعطیلی میریم، پولتون کم میشه و جیبتون خالی تر میشه دیگه نمیتونید به راحتی خرج کنید؛ از طرفی بازار هم داره بسته میشه و در نتیجه ممکنه اصلا شما یه سری تصمیمات شتابزده هم بگیرید.

همین شرایط در مورد تورنمنت هم هست. شما با گذاشت زمان در تورنمنت قطعا شرایط تصمیم گیری سخت تری خواهید داشت، هر لحظه پیچیدگی بازی بیشتر میشه و با بزرگ شدن بلایندها، ارزش چیپهایی که دارید کمتر میشه و قدرت تصمیم گیری هم طبعا ضعیف تر میشه. بنابراین در تورنمنت شما باید سعی کنید از زمانی که دارید به درستی و با دور اندیشی و خردمندانه استفاده کنید. چیپ هاتون رو هم عاقلانه در طول زمان مصرف کنید و ریسکهای منطقی انجام بدید.

صبر

ساده ترین روش برای نشون دادن رویکردی که یک بازیکن تازه وارد باید در پوکر پیش بگیره اینطوریه که:

“در ابتدا تا جای ممکن سفت و تایت بازی کنید و همینطور که به لول های بعدی میرید کم کم میتونید لوس تر و گشادتر بازی کنید.”

واضحه که این موضوع به میزان استک شما هم بستگی داره. اما در کل بهتره که در لول های ابتدایی ریلکس تر باشید و تا جاییکه ممکنه در درگیریهای بزرگ وارد نشید مگر اینکه دستتون واقعا قوی و بزرگ باشه. اصلا نیازی نیست که قاطی کنید و بی دلیل و با عجله درگیر بشید. اینکه بخواید روی مقدار زیادی از چیپ هایی که دارید ریسک کنید و بی گدار به آب بزنید کار خیلی خطرناک و دردسرسازی برای شما هست. این مساله مخصوصا برای بازیکنهایی که تجربه زیادی ندارن و همچنین از رفتار و شخصیت مربوط به بازی بقیه افراد روی میز اطلاع کمی دارن اهمیت خیلی بیشتری داره.

مزیتهای قابل استفاده شخصیت پوکری

شما میتونید از شخصیت پوکریتون بعنوان یک مزیت استفاده کنید. اگر حریفاتون فکر کنن که شما یک بازیکن “مانیاک” هستید، احتمالا به “ریز” ها و “بت” هایی که میزنید زیاد اهمیت نمیدن، در نتیجه شما وقتی دست قوی دارید باید خیلی بیشتر از حالت عادی هجومی بازی کنید و نگران فولد کردن حریفاتون هم نباشید. ضمنا وقتی از نظر حریفها “مانیاک” هستید، بلوف هم نباید بزنید! چون اونها به دلیل همین شناختی که از شخصیت پوکری شما دارن، همونطور که گفتیم به “ریز” و “بت” های شما زیاد اهمیت نمیدن و کال میکنن.

برعکس، اگر شخصیت پوکری شما از نظر حریفان، یک بازیکن ضعیف، یا خیلی محافظه کار یا ترسو باشه، یعنی بازیکنی که بیشتر تمایل به فولد کردن داره تا کال کردن، اونوقت شما باید سعی کنید بیشتر دستها رو دنبال کنید و کال کنید. یعنی درست برخلاف پیش بینی اونها عمل کنید. چرا؟ چون حریف که فکر میکنه شما زود فولد میکنید، ممکنه دستهای ضعیفش رو هم به همین خیال سعی کنه با “ریز” دادن و عملا با “بلوف” زدن از شما بگیره. ولی اگر در این شرایط شما کال کنید و دست رو دنبال کنید احتمال موفقیتتون بالاست. بطور مشابه، وقتی شما بعنوان یک بازیکن “تایت” و “پسیو” شناخته شده باشید، باید سعی کنید برخلاف پیش بینی حریفها، بیشتر بلوف بزنید، بیشتر “شبه بلوف” بزنید، چرا که وقتی مطمئن و سنگین “بت” بزنید، حریفاتون خیلی راحت تر باور میکنن که دست خیلی خوبی دارید و واقعا دارید به داشتن یک دست قوی “بت” میزنید و به احتمال زیاد “فولد” خواهند کرد

تغییرات شخصیت پوکری شما

یک نکته نهائی باید بگم. شخصیت پوکری شما، یک مقوله ثابت و ایستا نیست. البته درسته که یک عده از حریفان شما که توی باغ نیستن اصلا اهمیتی نمیدن که شخصیت پوکری شما چیه و اصلا وجود داره یا وجود نداره. اما اون دسته از حریفانی که حریفان مشاهده گر هستن و حرکات شما رو پشت میز بازی رصد میکنن، براشون خیلی اهمیت داره که شخصیت پوکری شما چیه. اینها شما رو بررسی میکنن و بازیاتون رو هر دفعه ارزیابی میکنن تا بفهمن شخصیت پوکریتون دقیقا چیه. هر چقدر هم بیشتر بازی شما رو میبینن دقت  شناسایی بالاتر میره و مجددا شمارو ارزیابی میکنن. اینها ممکنه اون اول بازی شما رو بعنوان یک بازیکن “تایت” دسته بندی کنن. همینطور که بازی ادامه پیدا میکنه و شما دستهای قابل بازی بیشتری میگیرید و بیشتر بازی میکنید،  اونوقت حرکات  جالبتر و حرفه ای تری از حریفهای قویتر و تیزبین ترتون میبینید. بعنوان مثال، در دستهای اول بازی، ممکنه اگر شما قبل از فلاپ “بت سوم” یا Third Bet بزنید، حریفتون دست خوبش رو فولد کنه و شما پات رو بگیرید. اما اگر این حرکت یکی دو بار دیگه تکرار بشه حریف تیز بین شما، متوجه میشه که شما لزوما هردفعه با دست قوی این کار رو نکردید و حداقل کاری که در نتیجه این موضوع میکنه اینه که “رنج” دستهایی که موقع “بت” زدنتون برای شما در نظر میگیره رو خیلی بیشتر میکنه.

بطور مشابه، مثلا اگر”پری فلاپ” کال کنید و بعد از فلاپ “ریز” بدید و این کار رو چندبار تکرار کنید، حریف دیگه در دفعات بعدی این بازی رو یه عنوان نشانه ای از خوب بودن دست شما در نظر نمیگیره و خیالش راحت میشه که شیوه بازی شمارو فهمیده و تحت کنترل گرفته. حالا کاری که اینجا توصیه میکنیم اینه که شما سعی کنید این ظن حریف رو تقویت کنید، یعنی کاری کنید که مطمئن بشه که درست حدس زده و شما با وجود بکار بردن این تکنیک (یعنی کال در پری فلاپ و ریز بعد از فلاپ) دست آنچنان قوی ای ندارید. در واقع اینبار، شما حریف رو اینطوری گول میزنید و به اشتباه میندازید که بهش کمک میکنید که مطمئن بشه شما بدون داشتن دستهای قوی این کار رو میکنید و در نتیجه حریف هم با خیال راحت ریز های شمارو کال میکنه. اما وقتی یک دست قوی و خوب گیرتون اومد، اونجاست که ضربه کاری رو وارد میکنید و ایندفعه دیگه واقعا با یک دست عالی از این تکنیک استفاده میکنید و تا جای ممکن پات رو بزرگ میکنید و بعد هم جمعش میکنید.

شخصیت پوکری شما و ویژگیهایی که اخیرا از خودتون بروز دادید

بطور کل، شخصیت پوکری شما، عملا مربوط به آخرین بازیهایی هست که انجام دادید. ( یعنی مثلا شخصیت شما در نتیجه بازیهای ۲ سال پیشتون در ذهن حریف ایجاد نمیشه. در واقع شاید هم بعضی آدمهای خاص بتونن یک تاریخچه طولانی از بازی شما رو در ذهنشون داشته باشن اما چیزی که عملا اتفاق میفته، حریفای شما، شخصیت پوکریتون رو در نتیجه بازیهایی که همین اواخر کردید در نظر میگیرن و برای خودشون تعیین میکنن. – مترجم – )

اینکه شما راجع به خودتون چی فکر میکنید رو بیخیال بشید. به این فکر کنید که حریف راجع به شما چطور فکر میکنه. به این فکر کنید که اخیرا در برابر این حریف چطور بازی کردید و خودتون رو چطور نشون دادید.

یک مثال میزنیم. شما به نظر خودتون یک بازیکن قلدر، سفت و هجومی هستید. شما برای سالهای زیادی در بازیهای بزرگ شرکت کردید و پولهای زیادی که در این بازیها بدست آوردید در نتیجه این بوده که اولا خیلی سکلتیو بازی کردید ( یعنی هر دستی رو باهاش بازی نکردید و دستهای خاصی رو برای بازی انتخاب (سلکت) کردید) یعنی تایت بودید، دوما خیلی منظم بازی کردید و در آخر نسبت به اکثر حریفاتون اگرسیوتر بازی کردید. شما فقط وقتی احساس کنید که از حریفها جلو هستید “ریز” های اگرسیو میدید. و وقتی مطمئن نباشید که جلو هستید اما فکر کنید که هنوز هم شانس دارید، فقط کال میکنید و دنبال میکنید و وقتی هم هیچ شانسی نداشته باشید و فکر کنید که دستتون از بقیه عقب تر هست، فولد میکنید.

حالا در بازی ای که الان دارید انجام میدید، شما یک مقداری خوش شانسی آوردید و دستهای خیلی خوبی براتون اومده و همه چیز جور شده که پری فلاپ ها رو ریز بدید، بطوریکه از ۶ دستی که بازی کردید ۵ دستش رو پری فلاپ ریز دادید! بعد فلاپ هم بهتون خورده و در نتیجه بعد از فلاپ هم باز شما شروع کننده بازی هجومی بودید و ریز دادید و حریفها رو مجبور کردید فولد کنن و خلاصه حسابی زهر چشم گرفتید.

حالا شما فکر میکنید کسانی که بازی شما رو در این جلسه دیدن و حریفایی که باهاتون بازی میکنن، راجع به شخصیت پوکری شما چی فکر میکنن و بازی شما به نظرشون چطوری میاد؟

آیا به فکر میکنید، از نظر اونها، شما یک بازیکن سفت و قوی و تایت و اگرسیو هستید؟

قطعا نه. شاید این کلمات و ویژگیها شخصیت کلی و عمومی بازی شمارو بتونن توصیف کنن ولی این با شخصیت پوکری که از شما به نظر حریفاتون در این چند دست اخیر رسیده، فرسنگها فاصله داره. با توجه به اطلاعاتی که اونها در این چند دست اخیر از شما کسب کردن، شخصیت پوکری شما، یک “مانیاک” هست. یعنی بازیکنی که با کوچکترین دستهایی “ریز” میده و بعد هم به این کارش ادامه میده. اون حریفها از کجا بدونن که شخصیت پوکری شما چیز دیگه ایه و الان بخاطر شرایطی که ورق پیش آورده و داره به شما حال میده، اینطوری بازی میکنید.

برای اینکه بتونید از این موضوع سودی ببرید، شما باید شخصیتی که از خودتون در نظر خودتون سراغ دارید رو بیخیال بشید. مهم نیست شما راجع به خودتون چی فکر میکنید. باید همونطور که قبلا گفتیم در چشم حریفان بشینید و دقیقا همین ۶ دست آخر رو ببینید. اینکه شما سالها بازیکن تایتی بودید و همیشه تایت اگرسیو بازی کردید و همه هم این رو میدونن و شما همه جا به این سبک بازی معروف هستید و …. رو بریزید دور! شخصیت شما، همون چیزی است که در این ۶ دست اخیر به نظر حریفاتون رسیده. البته ممکنه بین اون حریفان، کسی باشه که سالها بازی شمارو بشناسه و اون بتونه بفهمه که شما مثل همیشه نیستید. ولی بهرحال چیزی که در اون لحظه اهمیت داره، همون ۶ دست هست.

تفسیر حرکات حریفان

گفتیم شما باید موقع بازی مشاهده کنید. اما مشاهده به تنهایی کافی نیست، باید این مشاهدات رو تحلیل کرد، تفسیر کرد و ازشون استفاده کرد. بر اساس مشاهداتتون سعی کنید یک شخصیت پوکری دقیق به حریف نسبت بدید و بر اساس این شخصیت تفسیر کنید که حالا مثلا فلان “بت” ی که زده، چه معنی ای داره و بر چه اساسی این کار رو کرده. آیا بلوف بوده، آیا ولیو بت بوده، آیا بت کنترل کننده بوده  و … . بعنوان مثال، اگر شما مشاهده کردید که حریفتون تعداد دستهای کمی رو بازی میکنه و زیاد درگیر نمیشه و وقتی هم که درگیر میشه اکثرا ریز میده، میتونید نتیجه گیری کنید که با یک حریف “تایت-اگرسیو” طرف هستید. بنابراین وقتی در برابر این حریف قرار گرفتید و “ریز” کرد، باید رنجی که براش در نظر میگیرید، رنج بسیار باریکی از دستهای قوی باشه و عملا در نظر بگیرید که دستهای ممتاز و عالی یا آس با یک کارت بزرگ داره. ( در مورد در نظر گرفتن رنج Range برای حریفان لازمه که یک مطلب جداگانه داشته باشیم، اما بطور خلاصه بدونید که وقتی شما دارید سعی میکنید دست حریف رو بخونید، طبعا نمیتونید بگید الان طرف دقیقا مثلا آس و بی بی داره. چون خیلی سخته که به این دقت حدس بزنید. بنابراین به جای یک دست خاص، یک رنج یا یک گستره برای دست حریف تعیین میکنید. مثلا میگید، حریف احتمالا دوتا اوور کارت داره یا پاکت بالاتر از پاکت سرباز. به این میگن رنج تعیین کردن. حالا وقتی میگه رنج باریک، یعنی مثل همین مثال بگید که طرف پاکت بزرگتر از سرباز داره، یعنی رنج رو خیلی باریک و محدود در نظر گرفتید. ممکن بود رنج رو وسیع در نظر بگیرید، مثلا بگید طرف پاکت بالای ۷ داره. این یک توضیح غیر دقیق بود که برای اینکه بحث رو متوجه بشید گفتم. امیدوارم در این مورد یک مطلب آموزشی مفصل بطور جداگانه براتون تهیه کنم. – مترجم -). در نتیجه اگر شما آس و یک کارت کوچیک دارید، بر اساس این تحلیل، بهتره که شما فولد کنید. از طرف دیگه اگر برداشت شما از شخصیت پوکری حریف، یک بازیکن لوس و گشاد باز و اگرسیو باشه که حتی با دستهای ضعیف هم ریز میده، ممکنه که با همین دست آس و ورق کوچک، بخواید “ریز” حریف رو کال کنید یا حتی “ری ریز” کنید. این موضوع بستگی به بقیه شرایطی که بر بازی حاکم هست داره.

تصویر حریف در ذهن شما یا شخصیت پوکری حریف از نظر شما

این ساده ترین فرم شخصیت پوکریه. یعنی اینکه شما بقیه بازیکنها رو چطور میبینید و چه شخصیتی رو بهشون نسبت میدید. در دقیقترین شرایط، تصوری که شما از حریفتون در نتیجه مشاهده بازیهاش و تشخیص سبک و نوع بازیش دارید، شخصیت پوکری حریفتون در ذهن شمارو تشکیل میده. برای اینکه خیلی ساده ش کنیم، شما این تصور از شخصیت پوکری حریفتون رو در کلمات خلاصه میکنید. مثلا میگید، طرف سفت بازی میکنه، گشاد بازی میکنه، اگرسیوه، پسیوه، زیاد بلوف میزنه، استریت فوروارده، حقه بازه، خنگه و … . شما تصمیم میگیرید که بر اساس مشاهداتون چه شخصیتی رو به حریف نسبت بدید.

به روز رسانی شخصیت پوکری، بر اساس مشاهدات جدید تر

اجازه ندید کلیشه های ذهنی باعث بشن که شما در تشخیص شخصیت پوکری دقیق حریفان دچار اشتباه بشید. راحت تره که با مشخصات عمومی شروع کنیم. جنسیت، نژاد، سن، رفتارهای عمومی. این ممکنه یک نقطه شروع خوب باشه. اما اگر میخواید برداشت شما از شخصیت پوکری حریف دقیق باشه شما مجبور هستید که هر لحظه بر اساس مشاهداتون از رفتارها و بازیهای حریف، این ویژگیها و در نتیجه برداشتتون از شخصیت پوکری حریف رو بروزرسانی کنید. بعنوان مثال، شما بر اساس تجربیاتتون به این نتیجه رسیدید که بازیکنان جوان، تمایل بیشتری به بازی اگرسیو دارن. خوب حالا اگر شما با این فرض بخواید همیشه حریفاتون رو تحلیل کنید، فارغ از اینکه حریف جوان شما داره روی میز چه بازی ای ارائه میده و چطور بازی میکنه، شما شخصیت پوکری ای که بهش نسبت دادید، یک بازیکن اگرسیو هست. معلومه که این کار اشتباهه و شما دارید به خودتون ضرر میزنید. چون ممکنه اون بازیکن خاص در اون بازی خاص و در اون میز خاص پسیو بازی کنه. بعبارت دیگه، ضمن داشتن این پیش فرض، شما باید هر لحظه با مشاهداتتون، اطلاعاتی که دارید رو آپدیت کنید تا شخصیت پوکری ای که برای حریف در نظر میگیرید دقیقتر باشه.

بازیکنان پوکر و شخصیت پوکری آنها

نوشته اشلی آدامز

برای اینکه شما بتونید یک بازیکن سطح بالا در هرکدوم از انواع پوکر بشید، لازمه که مفهوم Table Image، یا شخصیت پوکری خودتون و حریفانتون رو یاد بگیرید و بعد از اون یاد بگیرید که چطور از این مفهوم استفاده کنید.

اجازه بدید اول بریم سراغ مفهوم این واژه. شخصیت پوکری شما، تصوریست که خود شما و حریفان شما از نوع بازیتون و سبکی که در بازی دارید، دارن. بطور مشابه شخصیت پوکری هرکدام از بازیکنهای دیگه هم، تصوریه که خودش و بقیه از نوع و سبک بازیش دارن.

بذارید امتحان کنم ببینم متوجه شدید منظورم چیه یا نه؟ در یک میز ده نفره، چند تا شخصیت پوکری میتونه وجود داشته باشه؟

۱۰۰ تا! جواب درست ۱۰۰ تاست. یعنی ده تا بازیکن داریم که هرکدومشون یک شخصیت پوکری به خودشون و ۹ نفر باقیمونده نسبت میدن، که میشه ده تا شخصیت و چون ده نفر هستن، ده تا ده تا میشه ۱۰۰ تا!

سایز بت های ثابت و یکسان یا متغیر و متفاوت

از اونجایی که “سایز بت” هایی که انتخاب میکنید، عملا دارن به حریفاتون سیگنالهایی راجع به شیوه بازی و “شخصیت پوکری” شما میدن، خیلی مهمه که سعی کنید الگوی یکسان و ثابتی در اختیار اونها نذارید. یک الگوی معمول برای بازیکنهای تازه کار اینه که “بت” های بالاتری برای دستهای خوبتر و پایین تری برای دستهای ضعیف تر میزنن. در نتیجه بعد از مدتی، این الگو برای حریفاشون مشخص و قابل پیش بینی میشه.

برای جلوگیری از قابل پیش بینی شدن، دو روش و مکتب فکری وجود داره. یکی اینکه میزان بت رو بصورت اتفاقی انتخاب کنیم. دیگر اینکه بت رو همیشه بطور ثابت نگه داریم و میزانش رو بیشتر کنیم.

اگر مبالغ بت رو متفاوت در نظر بگیریم، عملا کاری کردیم که حریف نتونه بفهمه ما داریم چیکار میکنیم و نتونه پیش بینی کنه که این “بتی” که الان زدیم معنیش چیه.

اگر مبالغ بت رو یکسان هم در نظر بگیریم، باز عملا همین اتفاق میفته. حریف نمیتونه بفهمه که ما الان منظورمون از این بت چیه.

مهم اینه که الگویی به حریف ندیم که بر اساس اون اهداف و دست ما رو تشخیص بده و با این دو روش هیچگونه الگویی در اختیار حریف قرار نخواهد گرفت.

منم شخصا روش ثابت نگه داشتن بت رو پیشنهاد میکنم. یعنی بدون توجه به اینکه دستتون چیه و در کجای کار هستید، یک فرمول رو در نظر بگیرید و با همون همیشه پیش برید. اینطوری کسی نمیتونه شمارو پیش بینی کنه. بذارید یه مثالی بزنم که بهتر بفهمید. اگر شما همیشه قبل از فلاپ سه برابر بیگ بلایند بعلاوه یک بیگ بلایند برای هر کس که لیمپ کرده “ریز” بدید و همیشه هم بعد از فلاپ به اندازه سه چهارم “پات” بت بزنید. عملا باعث میشید که کسانی که شما رو درنظر دارن، نتونن متوجه بشن که شما چی دارید و هدفتون از “بت” زدن چیه. بعبارت دیگه کسی نمیتونه دست شمارو بخونه.

نتیجه گیری:

بعنوان نتیجه گیری، اجازه بدید خلاصه ای از آنچه در این درس راجع به سایز بت گفتیم رو مجددا مرور کنیم.

نکته اول: قبل از فلاپ، فرمول عالی و امتحان شده برای میزان بت اینه: سه برابر بیگ بلایند بعلاوه یک بیگ بلایند به ازای هر لیمپر

نکته دوم: سعی کنید سایز بت رو بنا به شرایط بازی، تعداد نفرات، شخصیت پوکری، میزان استک و … تنطیم کنید

نکته سوم: بعد از فلاپ، سایز بت باید به نسبت سایز پات در نظر گرفته بشه. میزان سه چهارم پات، سایز امتحان شده و خوبیه که توصیه میشه.

نکته چهارم: برای اینکه کسی نتونه دستون رو بخونه، مطابق یک فرمول ثابت پیش برید و همیشه بر همون اساس بت بزنید.

آموزش پوکر این قسمت دادن “آدز” اشتباه به حریفانی که دست “درا” دارن

خیلی اوقات هست که بعد از “فلاپ” شما با حریفی بازی میکنید که دست “درا” داره و دنبال تکمیل کردن دستش هست. یک روش برای موفق بودن در پوکر اینه که در چنین شرایطی تا جای ممکنه حریفتون رو اصطلاحا مجازات کنید یا به نظر من بهتره بگیم حریفتون رو تا جای ممکنه توی خرج بندازید. یعنی مجانی و به راحتی راه نیفته بیاد که دستش تکمیل بشه. در بازی نولیمت که برای بت زدن محدودیتی وجود نداره شما میتونید به اندازه ای بت بزنید که وقتی حریف محاسبات “آدز” رو انجام میده به این نتیجه برسه که ارزش نداره که اینهمه پول بده تا ببینه دستش آیا تکمیل میشه یا نه. در نتیجه یا حریف “فولد” میکنه، یا اگر تصمیم گرفت “کال” کنه، مجبور میشه حسابی پول بده و اگر دستش تکمیل نشه، پول زیادی از دست میده. ( البته اگر هم تکمیل بشه پول خوبی از شما میبره و این هنر شماست که بتونید تا حدی دست حریف رو خونده باشید که خودتون هم تا جای ممکن از میزان شانس حریف مطلع باشید و در واقع با علم به این موضوع محاسبات آدزش رو بهم بزنید). اما این رو بدونید این سبک بازی در طولانی مدت قطعا به سود شما و به ضرر حریف خواهد بود.

در اینجا برخی از مبالغی که میتونید “بت” بزنید و میزان “آدزی” که به این نسبت به حریفتون میدید رو میاریم. با حفظ کردن این اعداد میتونید در بازی به راحتی میزان صحیح بت رو حساب کنید.



اگر شما یک چهارم پات، بت بزنید، شما آدز ۵ به ۱ رو به حریف دادید.

اگر شما یک دوم پات، بت بزنید، آدز ۳ به ۱ رو به حریف دادید.

اگر سه چهارم پات، بت بزنید، آدز ۲٫۳۳ به ۱ رو به حریف دادید.

اگر به اندازه پات، بت بزنید، آدز ۲ به ۱ رو به حریف دادید.



همونطور که مشخصه، اگر شما فقط به اندازه یک چهارم مبلغ موجود در پات بت بزنید، یه آدز تقریبا خوبی برای کال کردن به حریفتو میدید.  در حالیکه مثلا یک ریز به اندازه سه چهارم پات، عملا حریفتون رو به جایی میرسونه که میبینه ارزش نداره برای دست استریت درا یا فلش درا، بخواد کال بکنه. حتی اگر حریف کال بکنه و اینقدر خوش شانس باشه که بیاد دست رو هم بگیره، همونطور که قبلا گفتیم، بهرحال شما بازی درست رو انجام دادید و در طولانی مدت، کسی برنده س که بازی درست رو همیشه انجام بده.

اگرچه به نظر میرسه که همیشه بیشتر بت زدن بهتر از کمتر بت زدنه، اما با این وجود باید دقت کنید که برای حفاظت از دستتون، در دام “اوور بت” یا “بت زیادی” نیفتید. همونطور که میدونید در حالت ایده آل، شما دوست دارید طوری “بت” بزنید که اگر بردید بیشترین برد ممکن و اگر باختید کمترین باخت رو داده باشید. با درنظر گرفتن میزان بت هایی که گفته شد، حتی اگر در کوتاه مدت بدشانسی بیارید، در طولانی مدت دقیقا به همین هدف خواهید رسید. در مواقعی که میبرید بیشتری برد ممکن و در مواقع باخت کمترین باخت رو خواهید داشت.

آموزش پوکر این قسمت سایز بت بعد از فلاپ

اشتباه انتخاب کردن سایز بت، بعد از فلاپ هم اتفاق میفته. بنابراین باز این سوال پبش میاد که بعد از فلاپ باید چقدر بت بزنیم؟ میدونیم که انتخاب سایز بت، علاوه بر قانونهایی که براش وجود داره، بهرحال تابع شرایط بازی و شیوه بازی و شخصیت پوکری حریفان شما هم هست. بنابراین بر حسب این شرایط شما باید سایز بت خودتون رو بین “نصف اندازه پات” تا “اندازه پات” انتخاب کنید. یعنی اگر توی پات مثلا ۳۰۰ دلار پول باشه، سایز بت شما یه عددی بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ خواهد بود. در نظر گرفتن این رقم باعث مبیشه، اونهایی که دست “درا” دارن، “آدز” اشتباهی برای کال کردن بدست بیارن و در نتیجه باعث میشه دستهای بد کال کنن و تا جایی که ممکنه دستهای خوب هم مجبور بشن فولد کنن.

سایز بت شما بعد از فلاپ همانطور که گفته شد با میزان پولی که در “پات” هست رابطه داره. بعنوان مثال فرض کنیم شما در یک بازی نولیمیت هولدم هستید و در “پات” ۲۰ دلار پول هست. در اینجا “سایز بت” معقول میشه گفت که ۱۵ دلار هست. حالا در دست بعدی فرض کنیم در “پات”، ۱۲ دلار جمع شده در اینجا “سایز بت” ۹ دلار میتونه باشه. در واقع در این بازی با توجه به جمیع شرایطی که در بالا راجع به شرایط بازی و شخصیت پوکری و … گفتیم، شما تصمیم داشتید که به اندازه سه چهارم میزان “پات” “بت” بزنید.

حالا “سایز بت” روی ترن چقدر باید باشه؟ خوب، اگر شما روی فلاپ “بت” زدید و ملت “کال” کردن، واضحه که الان مبلغ خیلی بیشتری توی “پات” هست.   روی ترن شما انتخابهای زیادی برای چگونگی ارائه بازی دارید، اگر انتخابتون این باشه که بخواید “بت” بزنید، باز هم باید به میزان مبلغ موجود در “پات” دقت کنید و عددی متناسب با اون رو برای “بت” در نظر بگیرید. همونطور که گفتیم روی “ترن” قاعدتا پول بیشتری در پات هست، بنابراین “بت” شما روی “ترن” از “فلاپ” بیشتر خواهد بود. توجه داشته باشید که یکی از اشتباهات عمده بازیکنان تازه کار همینه که نمیتونن نسبت بین پول موجود در پات و میزان بت رو رعایت کنن. سعی کنید که شما جزو این دسته نباشید.

آموزش پوکر این قسمت بت های زیادی بزرگ!

همونطور که خیلی از بازیکنهای تازه کار، دچار اشتباه بت نزدن یا بت زدن با سایزهای کوچیک میشن، خیلی ها هم هستن که از اونور بوم میفتن و سایزهای بتی که میزنن خیلی زیاده. مثلا ۵X یا ۶X بت میزنن. یعنی طرف نفر اول هست که باید بازی کنه و بت هایی به این بزرگی میزنه در حالیکه گفتیم، استاندارد ۳X هست. خوب حالا نتیجه این زیاد بت زدن چیه؟ البته که ممکنه همه فولد کنن و شما بلایندها رو بردارید و ببرید. خوب این کار برای دزدیدن بلایند بد نیست، اما اگر واقعا یک دست خیلی خوبی داشته باشید و دنبال این باشید که یه پات بزرگ جمع کنید چی؟ هیچی !!! باز همه فولد میکنن و چیزی گیرتون نمیاد. دقیقا بحث ما هم در اینجا همینه. اینکه اشتباه انتخاب کردن سایز بت، باعث میشه شما عملا بازنده باشید.

تنظیم کردن بت

باید حواستون جمع باشه و دقت کنید که سایز بت رو بر اساس، تمایلات و شیوه بازی و شخصیت پوکری بازیکنان روی میز انتخاب کنید. یعنی اگر میبینید  بازیکنهای روی میز، ریزها رو راحت کال میکنن و به اصطلاح گشاد بازی میکنن، وقتی میخواید ولیو بت بزنید ( یعنی به نیت بزرگتر شدن پات و گرفتن پول بیشتر بت بزنید) سایزهای بت رو بزرگتر انتخاب کنید و برعکس. مثلا دقت کنید که شاید بازیکنهای روی میز طوری بازی میکنن که قانون ۲٫۵ یا ۳ برابر بیگ بلایند، براشون کار نمیکنه و باید بیشتر از این حرفها ریز بدید. بنابراین شاید روی اون میز ۵ یا ۶ برابر بیگ بلایند جواب بده. بعبارت دیگه این موضوع رو نباید فراموش کنید که در میزهای مختلف شیوه های مختلف بازی رو باید بکار ببرید. اما منطق و اصول کار همیشه یکسانه.

آموزش پوکر سایز بت زدن قبل از فلاپ

یک قاعده خوب و کاربردی برای تعیین سایز بت برای تازه کارها، اینه که سه برابر بیگ بلایند به علاوه یک بیگ بلایند به ازای هر یک نفری که لیمپ کرده رو حساب کنن و به اون اندازه بت بزنن. اگر قبل از شما همه فولد کرده باشن هم طبعا سه برابر بیگ بلایند مبلغ مناسبی هست که در ازای اون تقریبا میتونه خیالتون راحت بشه که تعداد بازیکنهایی که کال میکنن آنچنان زیاد نخواهد بود و بازی شلوغ نخواهد شد. به عنوان مثال، این فرمول رو در یک بازی با بلایندهای ۰٫۲۵ دلار و ۰٫۵ دلار اگر بخوایم حساب کنیم، سایز استاندارد بت برای شما میشه: ۳*۰٫۵ یعنی ۱٫۵ دلار. حالا اگر قبل از شما دو نفر لیمپ کرده باشن ( قبلا هم بارها گفتم که لیمپ کردن یعنی اینکه طرف فقط بیگ بلایند رو کال کنه) سایز بت استاندارد برای شما خواهد شد: ۳*۰٫۵ + (۲*۰٫۵) یعنی ۲٫۵ دلار.

یک بار دیگه توضیح میدم که، ۳ برابر بیگ بلایند رو حساب کردیم که شد ۱٫۵٫ بعد به ازای هر یک نفر که لیمپ کرده، یک بیگ بلایند در نظر گرفتیم که شد ۲*۰٫۵= ۱، و ۱ رو با ۱٫۵ جمع کردیم که شد ۲٫۵٫ پس سایز استاندارد بت برای شما دراین حالت میشه ۲٫۵٫ دلار

یک اشتباهی که معمولا تازه کارها مرتکب میشن اینه که بدون توجه به اینکه چند تا بازیکن قاطی پات شدن، همین مبلغ رو ریز میکنن. یادتون باشه که پوکر بازی کردن با تعداد نفرات کمتر، همیشه راحت تره. پس اگر شما بدون اینکه به افراد لیمپ کننده توجه کنید، سایز بتتون رو همون میزان در نظر بگیرید ( یعنی اینکه اون یک بیگ بلایند به ازای هر لیمپ کننده رو در نظر نگیرید و فقط سه برابر بیگ بلایند ریز بدید) و بعبارت دیگه مبلغ “بت” رو زیاد نکنید عملا تعداد زیادی بازیکن رو دعوت کردید که بیان قاطی بازی بشن و برای خودتون یک مصیبت بزرگ درست کردید.

برای سالها، قاعده ۳X به علاوه ۱ برای هر لیمپر، قاعده پذیرفته شده سایز بت پری فلاپ  بین بازیکنهای حرفه ای بود. اما این روزها قاعده  ۲٫۵X به علاوه ۱ به ازای هر لیمپر هم در بین  بازیکنان دیده میشه.

به عنوان مثال در یک تورنمنت با بلایندهای ۳۰۰ و ۶۰۰ موقعی که میخواید ریز دادن رو شروع کنید، سایز بت استاندارد برای شما بجای ۱۸۰۰ تا میتونه ۱۵۰۰ باشه. ( دقت کنید که ۱۸۰۰ از قاعده ۳ بیگ بلایند و ۱۵۰۰ از قاعده ۲٫۵ بیگ بلایند به دست میاد.) همونطور که گفته شد بازیکنهای حرفه ای و قوی اخیرا از فرمول ۲٫۵ بیگ بلایند بیشتر استفاده میکنن چون اعتقاد دارن که اولا نتیجه ش با ۳ بیگ بلایند، یکی هست. ضمن اینکه با ۲٫۵ بیگ بلایند مقدار کمتری از چیپهاتون به خطر میفته و بعبارت دیگه ریسک کمتری داره و به همین دلیل وقتی میتونن با هزینه کمتری همون نتیجه رو بگیرن، بازیکنها ترجیح میدن از فرمول ۲٫۵X استفاده کنن.

ضمن اینکه خیلی پیش میاد که بازیکنها، بر حسب شرایط مختلف در تورنمنت، مثل میزان استک، لول تورنمنت و ….، از هردو روش استفاده کنن. مثلا در لول های ابتدایی تورنمت از ۳X و وقتی لول بالاتر میره و بلایندها زیاد میشن، از ۲٫۵X، استفاده میکنن.

آموزش پوکر این قسمت یادتون باشه همیشه بپرسید چرا؟!

در پوکر همیشه دلایل زیادی برای بت زدن وجود داره، و نکته مهم دقیقا همینه که “ریز” کردن رو فقط ریختن ژتون توی پات ندونید، بلکه اول از همه باید دلیل این کار رو برای خودتون معلوم کنید و بعد اقدام کنید. اطلاع داشتن و مسلط بودن بر معیارها و مفاهیمی مثل، پوزیشن، تمایلات و سبک بازی حریفها، میزان استک خودتون و حریفهاتون و شخصیت پوکری خودتون و حریفهاتون بی تردید به شما کمک خواهد کرد که اهداف مهم رو در اون لحظه از بازی تشخیص بدید و بعد اقدام به “بت” زدن بکنید.

بعنوان نتیجه گیری کلی همیشه به یاد داشته باشید که از خودتون بپرسید چرا؟ یعنی همیشه دلیل هر حرکت و اکشن در بازی رو باید بدونید. اینطوریه که میتونید فراگیری زیادی داشته باشید. یک بازیکن قوی پوکر، باید بسیار بسیار موشکافانه و دقیق موارد رو بررسی کنه و دلیل و منطق هر اکشن مهم در بازی رو بدونه و بشناسه و در نتیجه نهایتا به بینش و آگاهی کلی در مورد بازی برسه و اونموقع میتونه ادعا کنه که یک بازیکن خوبه. برای موفق شدن، همیشه اول برنامه داشته باشید و بعد برنامتون رو اجرا کنید.

آموزش پوکر این قسمت شرایطی که کال کردن یک انتخاب است

وقتی شما دارید سعی میکنید که یک بازی “اگرسیو” از خودتون به نمایش بذارید، مخصوصا در بازی نولیمیت هولدم، برخی شرایط هست که در اونها، بهترین گزینه، فقط کال کردن در پری فلاپه. در اینجا دوتا مثال برای این موضوع داریم:

وقتی نفر اولی هستید که باید بازی کنید

وقتی بعد از بازیکنهایی که لیمپ کردن باید بازی کنید

بعضی اوقات هست که به دلیل قوی نبودن دست، پوزیشن بد، و فاکتورهایی مثل اینها، شما مجبور میشید که فقط “لیمپ” کنید.

اینکه نفر اولی باشید که باید بازی کنید، یکی از این مواقع به حساب میاد. چیزی که خیلی مهمه و باید گوشه ذهنتون داشته باشیدش، اینه که بادستهایی لیمپ کنید که اگر لازم شد، قابلیت کال کردن یک “ریز” رو داشته باشن. یعنی با هردستی در این شرایط لیمپ نکنید و یادتون باشه که فولد هم میشه کرد. بعنوان مثال، داشتن یک پاکت کوچیک در پوزیشن اولیه، یکی از جاهایی هست که “لیمپ” کردن، توصیه میشه. به این امید که روی فلاپ، کارت بهتون بخوره و “ست” بشید.

اگر در شرایطی قرار گرفتید که ۳ یا ۴ نفر قبل از شما “لیمپ” کرده بودن، با داشتن یک دست مطمئن، کال کردن، بازی درستی خواهد بود. یعنی اینکه شما صرف نظر از لیمپ کردن یا نکردن بقیه، بهرحال باید در انتخاب دست برای شروع بازی دقت لازم رو بکنید. اینکه ۴ نفر دارن بازی میکنن و همه هم لیمپ کردن و ریزی در کار نیست، به تنهایی دلیل کافی برای بازی کردن هر دستی نیست.

چیزی که بعنوان یک نوآموز پوکر باید همیشه در ذهن داشته باشید اینه که اگر در شرایطی پیچیده ای برای تصمیم گیری قرار گرفتید و نتونستید متوجه بشید که بهترین تصمیم چیه، یادتون باشه که کال کردن همیشه آخرین انتخاب شماست. جمله طلایی ای که میخوام بگم اینه که:

اگر شما درست و اصولی پوکر بازی کنید، همیشه فولدهاتون بیشتر از ریزهاست و ریزهاتون بیشتر از کال ها. اینکه با دست های متوسط یا کلا در شرایط نامطمئن اغلب اوقات بخواید کال کنید، یعنی عملا دارید در مسیر باختن و از دست دادن بانکرولتون پیش میرید.

آموزش پوکر این قسمت مجبور کردن بقیه به فولد

بلوف زدن بهرحال یک بخشی از پوکره. بعضی اوقات شما ممکنه “بت” بزنید با این هدف که بقیه رو که بعضا ممکنه دست بهتری هم از شما داشته باشن، مجبور به فولد کردن بکنید. این قضیه مخصوصا در تورنمنت ها خیلی کاربرد داره، چون در اونجا اکر کسی بتونه با مجبور کردن بقیه به فولد کردن، بلایندها و آنتی ها رو بدزده، عملا میتونه کم کم استک خودش رو قوی کنه.

اگر هدف شما وادار کردن بقیه به فولد باشه، نباید ترسو بازی کنید. باید “ریز” ی بدید که حریفاتون بهرحال نتونن کال کنن. یعنی یا اینفدر بزرگ باشه که نتونن، یا طوری باشه که همه فکر کنن دست خیلی خوبی دارید و با این میزان بت دارید سعی میکنید هرچقدر شده ازشون پول بگیرید. ضمنا این رو هم یاتون باشه که هر “بت” ی یک داستان پشت سرش داره. “آل این” کردن میتونه حداکثر “بت” و بیشترین مقداری باشه که شما میتونید “ریز” بدید اما اگر اینطوری به نظر برسه که شما با “آل این” کردن، میخواید بقیه رو مجبور کنید فولد کنن، اونوقت دقیقا ممکنه، بعضی از بازیکنها که این موضوع رو متوجه شدن، شمارو کال کنن و پات رو ازتون بگیرن.

آموزش پوکر این قسمت ریز به قصد برد بیشتر

مهمترین و عمده ترین دلیل برای ریز، در واقع همینه که شما دست خوبی دارید و صاف میرید سر اصل مطلب و “ریز” میدید که پول بیشتری بیاد توی پات. خیلی ساده س دیگه؟ اینکه شما بر اساس دست خوبی که دارید، حدس میزنید که برنده اون بازی بشید، پس ریز میدید که پات بزرگ بشه. اما عجله نکنید… ! خیلی موارد دیگه ای هم هستن که باید در نظر بگیرید. “ریز” کردن قبل از فلاپ میتونه تا حدی، فوت و فن داشته باشه. یعنی برای انتخاب سایز “بت” باید نکاتی رو در نظر بگیرید که اهمیت زیادی دارن. چرا که در کل، چند هدف در اینجا میتونه دنبال بشه:

اینکه پول بیشتری توی پات بیاد

ابنکه ضمنا ممکنه دنبال خلوت تر کردن زمین هم باشیم

اینکه بخواید حریفهاتون رو به اشتباه بیندازید

شما برای انتخاب سایز بت، باید مشخص کنید که کدوم یکی از اهداف رو دنبال میکنید. شما باید بتونید بدون در نظر گرفتن اینکه اصلا توی دستتون چی دارید، بت بزنید تا نذارید حریفهاتون حدس بزنن که دست شما دقیقا چیه و نتونن “رنج” دقیقی برای دستتون در نظر بگیرن. پیشنهاد من برای ساز بت در این شرایط اینه که ۳ تا بیگ بلایند بعلاوه ۱ بیگ بلایند به ازای هر یک نفری که “لیمپ” کرده، بت بزنید. شما هردفعه قبل از فلاپ اینطوری ریز بدید، من بهتون قول میدم که دیگه هیچ کس نتونه دست شما رو بخونه و در ضمن این سایز بت، هر سه موردی که در بالا گفتیم رو کاور میکنه.

در زمانیکه هنوز کاملا پوکر رو یاد نگرفتید و در حال یادگیری هستید، این موضوع خیلی مهمه که برای انتخاب سایز “ریز”، از حداقل ها استفاده نکنید. یعنی حداقل ریز ممکن رو ندید. این اشتباه بین تازه کارها خیلی مرسومه و البته که اشتباه بدی هم هست. مثلا طرف پاکت آس داره، و سه نفر قبل از اون همه “لیمپ” کردن و بازیکن تازه وارد، یه ریز حداقلی میده و میگه که چون دوست دارم همه کال کنن و “پات” بزرگ بشه، اما دقیقا این فکر اشتباهه. چرا؟ چون پاکت آس، با اینکه پری فلاپ دست خیلی خوبی هست ولی نه اینقدر که بعد از فلاپ در برابر ۴ نفر دیگه بتونه مقاومت کنه. یعنی احتمال باختن پاکت آس در یک بازی ۵ نفره خیلی زیاده. در نتیجه، انتخاب حداقل سایز ممکنه برای بت از اینجهت کار اشتباهیه که معمولا همه کال میکنن و میان و کارت به یکی از اونها میخوره و پاکت آس رو میبرن!

نکته در اینجاست که شما “ریز” بدید، حداکثر پول ممکن رو جمع کنید و حداقل خظر رو برای دستتون ایجاد کنید. انتخاب “سایز” بت چنین اهمیتی داره.

آموزش پوکر این قسمت درصد احتمال برد

نکات آموزشی پوکر  ( برای دسترسی به مطالب آموزشی کانال بر روی (  #آموزش ) کلیک کنید :
☑️شانس بردن دستهای مختلف در شروع بازی:
روی میز 6 نفره
✔️پاکت آس 43 درصد ✔️پاکت شاه 38 درصد ✔️پاکت بی بی 33 درصد ✔️پاکت سرباز 29 درصد✔️پاکت ده 25 درصد✔️پاکت نه 22 درصد✔️پاکت هشت 20 درصد ✔️پاکت هفت 19 درصد ✔️پاکت شش 17 درصد ✔️پاکت پنج 16 درصد ✔️پاکت چهار 15 درصد ✔️پاکت سه 15 درصد ✔️پاکت دو 14 درصد✔️شانس برد دارن!
حالا فرض کنید بازی هدز آپ یعنی دو نفره باشه
✔️پاکت آس 85 درصد✔️پاکت شاه 82 درصد✔️پاکت بی بی 80 درصد✔️پاکت سرباز 78 درصد✔️پاکت ده 75 درصد✔️پاکت نه 72 درصد✔️پاکت هشت 69 درصد✔️پاکت هفت 66 درصد✔️پاکت شش 63 درصد✔️پاکت پنج 60 درصد✔️پاکت چهار 57 درصد✔️پاکت سه 54 درصد✔️پاکت دو 50 درصد

نکات پوکری این قسمت ماهی ها

ماهی ها:  #آموزش

ناشی ھا یا ھلوھا یا ماھی ھا (Calling Stations) 
ناشی ھا بھترین و پرسود ترین نوع حریف برای شما ھستند. بزرگترین ھدف یک بازیکن حرفه ای باید این باشد که میزھائی را پیدا کند که پر از ماھی بوده و کمتر بازیکن خوبی سر آن نشسته باشد. کالینگ استیشن ھا ھمیشه در حال Call کردن ھستند. آن ھا استانداردھای معینی برای ورقھائی که قبل از فلاپ بازی می کنند، ندارند و در ھر ورقی، فرصتی می بینند برای ادامه. آن ھا روی
فلاپ با ضعیف ترین دستھا به بازی ادامه می دھند. اصلا دنبال بھانه ای می گردند که به بازی ادامه دھند و ھمیشه فکر می کنند که حریف می خواھد به آن ھا بلوف بزند. آنھا می خواھند بدانند "آخرش چی میشه؟ " و یا اصلا می خواھند بدانند شما چه دستی دارید برای ھمین شما را می بینند. آنھا انفعالی بازی می کنند و به ندرت ابتکار عمل را بدست می گیرند که این خطای مھلکی در این بازی است.

آموزش پوکر هولدم برای بازیکنان آماتور

پوکر ، نام بازی فکری – تخصصی و گروهی است که با شانس و بلوف زدن بسیار همراه است. بازی پوکر نوعی از بازی کارت و یکی از معروفترین و محبوب‌ترین بازی‌های سرگرمی در سرتاسر جهان است. در این پست شاهد آموزش این بازی سرگرم کننده از سری آموزش هایFor Dummies از مبتدی تا پیشرفته هستید
در بازی پوکر بهترین ۵ تایی از میان ۷ کارت(۲ برگ در دست هر بازیکن، و ۵ برگ زمین که متعلق به همه بازیکنان است) برنده است.

نمودار مقابل به ترتیب شامل بهترین دست یعنی تاپ استریت (ردیف) فلاش (Royal Flush) تا بدترین دست ممکن بش (High Card)است که در بازی پوکر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترتیب در روش ۵ برگی که در ایران مرسوم است کمی متفاوت است. در پوکر پنج برگی سه عدد از یک ورق از استریت برتر است و رنگ هم دست بهتری از فول می‌باشد. همچنین در بسیاری موارد در پوکر ۵ کارتی از تمام ورقها استفاده نمی‌شود و برای نمونه در بازی با شرکت ۵ نفر از کارتهای کمتر از ۶ استفاده نمی‌شود

تاپ استریت فلاش (royal flush): این ترکیب بالاترین دست در رده بندی دستهای پوکر است. پنج کارت از آس تا ۱۰ با یک خال (گشنیز، خشت، دل یا پیک):
A♠️ K♠️ Q♠️ J♠️ ۱۰♠️

استریت فلاش (استریت به معنای مستقیم یا ردیف است) (straight flush): پنج کارت پشت سر هم با یک خال (گشنیز، خشت، دل یا پیک):
Q♥️ J♥️ ۱۰♥️ ۹♥️ ۸♥️

کاره («Four of a kind» or "Quad"): چهار عدد از یک ورق:
K♣️ K♦️ K♥️ K♠️ ۹♥️

فول (full house): سه تا از یک عدد و ۳ تا از عدد دیگر (یعنی دو تا three of a kind) و یا سه تا از یک عدد و ۲ تا از عدد دیگر. خب جوری که معلوم هست دو تا three of a kind از یک three of a kind و یک پیر امتیاز بالاتری دارد به عنوان مثال کسی که ۴و ۴ و ۴ و ۲و۲و۲ داشته باشد از کسی که ۹و۹و۹ با۴ و۴ داشته باشد امتیاز بالاتری دارد و برنده است.
۸♣️ ۸♦️ ۸♠️ K♣️ K♠️

رنگ (flush): پنج ورق از یک خال بدون ترتیب پشت سر هم:
K♠️ J♠️ ۸♠️ ۴♠️ ۳♠️

ردیف (straight): پنج ورق به ترتیب پشت سر هم از خالهای مختلف (حتی اگر یک خال با بقیه متفاوت باشد):
۵♦️ ۴♥️ ۳♠️ ۲♦️ A♦️

سه (three of a kind): سه عدد از یک ورق:
۷♣️ ۷♥️ ۷♠️ K♦️ ۲♠️

دو پر (two pair): دو عدد از دو ورق:
A♣️ A♦️ ۸♥️ ۸♠️ Q♠️

جفت (پر) (one pair): دو عدد از یک ورق:
۹♥️ ۹♠️ A♣️ J♠️ ۴♥️

بش (high card): پنج کارت بدون هیچگونه دسته بندی:
A♦️ ۱۰♦️ ۹♠️ ۵♣️ ۴♣️

اگر چند دست در یک رده بندی قرار داسته باشند:
۱: پر (pair):اگر چند نفر پر باشند، پر بزرگتر برنده است. برای مثال پر ۸، پر ۶ را می‌برد. اگر دو نفر پر یک عدد باشند، کسی که برگ[های] دیگر (غیر پر) اش بزرگتر است برنده است. البته اگر جزو دو برگی که از زمین بیرون انداخته می‌شوند نباشد. (یادآوری می‌شود از ۵ برگ زمین و ۲ برگ دست هر نفر، ۵ برگ برتر انتخاب می‌شود.
۲: دو پر(two pair): اگر چند نفر ۲پر باشند، برنده کسی است که پر بزرگترش (top pair)از بقیه بزرگتر باشد. برای مثال KK ۵۵ از QQ JJ بهتر است.
اگر دو نفر دو پر یکسان باشند: در این حالت مسلماً ۴ برگ از ۵ برگ انتخابی هر نفر مشخص شده است و یکسان است، پس برگ پنجم هرکس بزرگتر باشد برنده است، و اگر بزرگترین برگ، روی زمین باشد، بازی مساوی است و پولی که وسط است، بین افراد مساوی تقسیم می‌شود.
مثال:دست علی ۸وA و دست سینا ۸وQ است. برگهای زمین هم ۱۰،۱۰،۸،K،۵ است.
۵ تای علی ۱۰،۱۰،۸،۸،A است و ۵ تای سینا ۱۰،۱۰،۸،۸،K، پس علی برنده است.
ولی اگر دست علی ۸و۹ و دست سینا ۸و۲ باشد، بازی مساویست، چون ۵ تایی هردو ۱۰،۱۰،۸،۸،K است.
۳: سه (three of a kind): اگر چند نفر سه باشند، کسی که با عدد بزرگتری سه است برنده است.
برای مثال ۶ ۶ ۶، ۲ ۲ ۲ را می‌برد.
۴: ردیف (straight):اگر چند نفر "ردیف"باشند، کسی که ردیفش از عدد بزرگتری شروع شود برنده است.
برای مثال ۹ ۸ ۷ ۶ ۵، ۸ ۷ ۶ ۵ ۴ را می‌برد.
۵: رنگ (flush):اگر چند نفر رنگ باشند، کسی که بزرگترین برگ از خال مورد نظر را دارد برنده است.
برای مثال اگر زمین شامل ۸♠️ ۴♠️ ۳♠️ باشد، کسی که J♠️و ۲♠️ دارد، کسی را که ۹♠️ و ۸♠️ دارد می‌برد.
۶:فول(full house):فول شامل یک پر و یک "سه" است، اگر چند نفر فول باشند، کسی که سه تاییش بزرگتر است برنده است.

برای مثال J J J ۳ ۳ از ۴ ۴ ۴ A A دست بهتری است.
۷:کاره (four of a kind):اگر چند نفر کاره باشند، کسی که با عدد بزرگتری کاره است برنده است.
برای مثال ۸۸۸۸، ۶۶۶۶ را می‌برد.
۸:استریت فلاش (straight flush): اگر چند نفر استریت فلاش باشند، کسی که استریت فلاشش با عدد بزرگتری شروع شود برنده است.
برای مثال ۳♠️۴♠️۵♠️۶♠️۷♠️، ۲♠️۳♠️۴♠️۵♠️۶♠️ را می‌برد.

معرفی سایت های ایرانی پوکر

عضویت در سایت پوکر کپیتال کلاب:
ویژگی ها :
1-تورنومنت های رایگان روزانه
2-تیم قوی 

 عضویت در سایت پوکر گلکسی:
1-جوایز لول آپ ویژه تا 30 میلیون تومان
2-تورنومنت های سنگین

عضویت در سایت پوکر امپرور:
1-میزهای سنگین
2-سایتی معتبر برای واریز و برداشت سنگین
3-تورنومنت های رایگان و پولی

عضویت در سایت لیون رویال:
1-تورنومنت های رایگان روزانه


عضویت در سایت مفتبر و سزار:
1-تورنومنت های رایگان روزانه
2-اهدا چیپ رایگان
3-ساپرت قوی
4-کاملاً معتبر



عضویت در اپلیکیشن اختصاصی پوکر بار:
1-تورنومنت های رایگان روزانه
2-پشتیبانی قوی
3-اپلیکیشنی اختصاصی
4-جایزه جک پات بدشانسی ها
5-میزهای هولدم سنگین

معرفی سایت های ایرانی پوکر

عضویت در سایت پوکر کپیتال کلاب: ویژگی ها : 1-تورنومنت های رایگان روزانه 2-تیم قوی  لینک عضویت https://goo.gl/DML8yf   عضویت در...